« 5歳にもわかるように説明しなさい(1) | Main | 5歳にもわかるように説明しなさい(3) »

5歳にもわかるように説明しなさい(2)

戦略的撤退blog版: 5歳にもわかるように説明しなさい(1)

 さて、私自身の「1+1」の説明です。
たいしたことねぇじゃん、と言うつっこみはつらいので勘弁してあげて下さい。

 なぜ「1+1」は3や4ではなく2なのか?これは実は下手すると
数学の根幹に関わるくらい重要な話なのではないか、と思います。
なので、ここの理解をしてもらえると、数学なんてチョロいもの、
になってくれるかもしれません。あるいは、楽しい物になってくれる
かもしれません。

 1+1の答えも重要ですが、1って何なんでしょうか?

 1が何かを表す、というのは漠然とわかると思います。
1つのリンゴ、1つの消しゴム、一人だったり1台だったり。

 じゃあ何でどれもおなじ「1」なんでしょうか?

 絵を描く場合はリンゴや車は別の物として当然書きますが、
数を数える際に1つ1つ書くのは大変です。また、おなじ『くだもの』
の数を数えるのに違う絵を描いていたら、これも大変です。

 数字とは何なのでしょうか?結局あるもの、例えば物の数であったり、
大きさ、長さ、重さ等々を数字という物を用いて代用している、
代わりの物として書いているわけです。

 なので、極論をしてしまえば「1」は2つの事を表しても本当は
全く問題はありません。1,2,3,4・・・と数えるのではなく
「8,4,9,2・・・」であっても全く問題はないわけです。

 私自身の考え方ですが、算数や数学というのは結局

何かよく解んない事をわかりやすくするための簡単な物に 置き換えてやって理解しようとする学問

 数字も足し算などの記号も、公式なども皆大元はそうだと理解しています。


|

« 5歳にもわかるように説明しなさい(1) | Main | 5歳にもわかるように説明しなさい(3) »

Comments

I was able to find good info from your content.

Posted by: minecraft games | 2015.04.09 at 15:09

I used to be suggested this website by way of my cousin. I'm now not sure whether this put up is written by him as no one else recognise such specified about my difficulty. You're wonderful! Thank you!

Posted by: match.com | 2015.04.09 at 07:21

Right away I am going away to do my breakfast, once having my breakfast coming again to read additional news.

Posted by: chicas ermosas | 2015.04.08 at 06:23

It's really a great and useful piece of information. I'm satisfied that you just shared this useful information with us. Please stay us up to date like this. Thank you for sharing.

Posted by: free music downloads | 2015.02.26 at 19:25

Simply want to say your article is as astonishing. The clarity to your submit is just cool and i can assume you are knowledgeable in this subject. Well together with your permission allow me to grasp your RSS feed to stay updated with drawing close post. Thanks 1,000,000 and please keep up the rewarding work.

Posted by: minecraft free download full version | 2015.02.14 at 19:20

fantastic issues altogether, you simply won a new reader. What could you suggest in regards to your post that you just made a few days ago? Any certain?

Posted by: match.com | 2015.02.11 at 05:29

Appreciate this post. Will try it out.

Posted by: best dating sites | 2015.01.19 at 20:53

Post a comment



(Not displayed with comment.)




TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/2143/158731

Listed below are links to weblogs that reference 5歳にもわかるように説明しなさい(2):

» 5歳にもわかるように説明しなさい(3) [戦略的撤退blog版]
戦略的撤退blog版: 5歳にもわかるように説明しなさい(2)  「1」は1つである事を置き換えてやっている、なんて話でしたが次は 「1+1」の「+」、たす、で... [Read More]

Tracked on 2004.02.02 at 11:18

« 5歳にもわかるように説明しなさい(1) | Main | 5歳にもわかるように説明しなさい(3) »